Poprzednia wersja strony Plock.eu

Dzień dobry, panie Gauguin

To tytuł wystawy malarstwa i rysunku Grzegorza Bednarskiego, którą przygotowała Płocka Galeria Sztuki. Dla zwiedzający otworzy się w piątek 7 maja w godzinach 14:00 – 21:00. Zamiast tradycyjnego wernisażu, ze względu na sytuację epidemiczną, po wystawie o 14:00 oprowadzi przewodnik, a w godz. 18:00 – 20:00 będzie można spotkać się z Grzegorzem Bednarskim i kolekcjonerem Krzysztofem Musiałem.

Ekspozycję tworzy blisko 60 prac, pochodzących z prywatnych kolekcji – od ekspresyjnych obrazów wielkoformatowych, w których zostały poruszone m.in. tematy religijne i eschatologiczne, jak monumentalny cykl „Hedonista maluje Ukrzyżowanie” (1998-2001) czy „Personifikacje” (1998-2009), po rysunki tuszem i pastelem, inspirowane literaturą czy mitologią.

W prezentowanych w Płockiej Galerii Sztuki pracach z cyklu „Ni más ni menos” (1984-1986) artysta sięgnął do obrazów barokowego malarza Juana de Valdésa Leala z Sewilli, podejmując bardzo osobisty dialog ze sztuką metafizyczną, przywołując m.in. refleksje i emocje związane z vanitas (przemijaniem). W pełnych zaskakujących szczegółów i kontekstów martwych naturach, z czaszkami czy obumierającymi roślinami, Bednarski połączył współczesne przedmioty codziennego użytku, jak but, metalowy kubek, łyżka, rękawiczka, stawiane poza zwykłym biegiem życia. Inspiracją dla martwych natur, czy połączonych z nimi portretów, byli również m.in. malarze Paweł Dadlez i Włodzimierz Panas oraz przyjaciel Bednarskiego, którego wizerunek odnajdziemy w cyklu „Marek i litera”.
Osobny zbiór prezentowany na płockiej wystawie stanowią obrazy, które powstały w latach 1989-1991, przedstawiające ludzkie głowy, wyabstrahowane ze współrzędnych czasoprzestrzennych, tym samym od osoby, której część stanowiły lub mogłyby stanowić. Pełne napięcia, często zmierzające w stronę abstrakcji.

Rozbudowane kompozycyjnie, bogate kolorystycznie prace Grzegorza Bednarskiego spaja przedstawienie losu współczesnego człowieka, pełnego niedoskonałości, poddanego bolesnej wiwisekcji. Artysta robi to poprzez umiejętne łączenie w swoich dziełach przeciwieństw, m.in. emocji i intelektu, ciała i ducha, figuracji z abstrakcją.

Wystawa, przygotowana we współpracy z warszawską Galerią aTAK, będzie prezentowana do 30 maja.

***
Grzegorz Bednarski urodził się w 1954 r. w Bydgoszczy. W latach 1975–1980 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie; dyplom na Wydziale Malarstwa w pracowni prof. Jana Szancenbacha. Po zakończeniu studiów rozpoczął pracę pedagogiczną na macierzystej uczelni. W 1995 roku objął pracownię rysunku na Wydziale Malarstwa. Od 1998 roku kieruje własną pracownią malarstwa. W latach 1981–1989 był aktywnym uczestnikiem ruchu kultury niezależnej. Jest zaliczany do nurtu tak zwanej figuracji krakowskiej, o silnie ekspresyjnym zabarwieniu. W 2016 roku otrzymał tytuł profesora.

W oczekiwaniu na otwarcie wystawy dla publiczności, Płocka Galeria Sztuki zaprasza na swoje kanały społecznościowe na Instagramie i Facebooku.

Źródło: PGS, opr. mk

Następna aktualność
»