Poprzednia wersja strony Plock.eu

Prawykonanie kompozycji prof. Janusza Stalmierskiego „Taka przestrzeń” – koncert online

Przed nami niezwykłe wydarzenie online podczas którego usłyszymy prawykonanie kompozycji prof. Janusza Stalmierskiego pt. „Taka przestrzeń” na flet, wibrafon i smyczki. Kompozytor ma w swoim muzycznym dorobku wiele dzieł zarówno z dziedziny wokalno-instrumentalnej, jak również teatralnej.

20 grudnia o godzinie 19:00 w auli LO. Małachowskiego rozbrzmiewać będzie prawykonanie dzieła stworzonego przez prof. Janusza Stalmierskiego z udziałem Leszka Szarzyńskiego na flecie, Adama Mieczykowskiego na wibrafonie w towarzyszeniu kwintetu smyczkowego Płockiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą maestro Jakuba Chrenowicza. W repertuarze koncertu nie zabraknie także Uwertury smyczkowej Witolda Lutosławskiego, czy też Serenady op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza.

Prof. Janusz Stalmierski jest uznanym polskim kompozytorem, autorem muzyki wokalno-instrumentalnej inspirowanej poezją, muzyki do spektakli teatralnych, utworów przeznaczonych na orkiestrę symfoniczną oraz mniejszych utworów instrumentalnych, m.in. Hejnału Szczecina (1995). W roku 2011 na zamówienie prof. Romana Sowińskiego stworzył kompozycję „Te Deum” na sopran, baryton, chór mieszany i orkiestrę, dzieło to powstało dla uczczenia powołania Akademii Sztuki w Szczecinie. Rok 2013 przyniósł „Stabat Mater” na sopran, chór mieszany i orkiestrę. Kompozycja uświetniła 50-lecie powołania do życia Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim. W roku 2014 Stalmierski napisał „Alius Angelus” na baryton, chór mieszany i orkiestrę. Kompozycja ta została napisana specjalnie na uroczystości beatyfikacyjne Księdza Stefana Kardynała Wyszyńskiego.

„Kompozycję „Taka przestrzeń” – na flet, wibrafon i smyczki skomponowałem w listopadzie 2020 roku. Utwór powstał na wspólne zamówienie Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i Płockiej Orkiestry Symfonicznej. Kompozycja trwa około 12 minut. Szukam tonu prostego…delikatnego…kilku dźwięków… przestrzeni otwartej…jasnego przekazu. Te bowiem, wydają się być naturalne na drodze do źródła, do którego coraz częściej się odwołujemy… i za którym tęsknimy.” tak swoje dzieło opisuje profesor Janusz Stalmierski.

Kolejną kompozycją, którą zaprezentują muzycy podczas koncertu „Muzyczne prawykonania” będzie „Uwertura smyczkowa” Witolda Lutosławskiego.

Witold Lutosławski, patron Płockiej Orkiestry Symfonicznej, urodził się 25 stycznia 1913 roku w Warszawie, tam też zmarł 7 lutego 1994 roku.Wybitny polski kompozytor czasów współczesnych. Ceniony także jako dyrygent i pianista. Talent Lutosławskiego porównywany był z talentem Chopina oraz Szymanowskiego. Za dokonania w dziedzinie polskiej muzyki otrzymał Order Orła Białego.

Pierwsze kompozycje zaczął tworzyć już w wieku 9 lat. Powstało wówczas Preludium na fortepian. Pobierał nauki gry na skrzypcach i fortepianie, a później kompozycji. Mimo muzycznego talentu wybrał studia matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim. Po roku porzucił je na rzecz studiowania w klasie kompozycji u Witolda Maliszewskiego i fortepianu u Jerzego Lefelda.W 1939 roku miał miejsce debiut Witolda Lutosławskiego, kompozytor zaprezentował wtedy „Wariacje symfoniczne”. Jednak w jego dorobku artystycznym przede wszystkim znajdują się  pedagogiczne utwory na fortepian (np. Melodie ludowe i Bukoliki) oraz piosenki dla dzieci, np. „Spóźniony słowik” lub cykl „Słomkowy łańcuszek”.Lutosławski na początku II wojny światowej był radiotelegrafistą. Czas okupacji to okres występów w kawiarniach oraz tajnych koncertów. Inspiracji poszukiwał wówczas w folklorze. Po wojnie rozpoczął pracę w Polskim Radiu. Lata pięćdziesiąte przyniosły muzykę komercyjną. Pod pseudonimem „Derwid” komponował piosenki masowe i taneczne dla Mieczysława Fogga, Kaliny Jędrusik, Sławy Przybylskiej Ireny Santor czy Violetty Villas.

Utwory orkiestrowe Lutosławskiego charakteryzowały się techniką aleatoryzmu kontrolowanego. Kompozytor lubował się w dwuczęściowej formie dzieł, w której pierwsza to wstęp, a druga bogate rozwinięcie. Przykładem takiego zabiegu są II Symfonia i Kwartet smyczkowy. Ostatnie z utworów przypomniały dzieła Chopina, nawiązywały bowiem do stylu romantycznego. Lutosławski stworzył też cykl pieśni humorystycznych – Chantefleurs et Chantefables. Wielkim utworem Lutosławskiego była także IV Symfonia. W kolejnych latach artysta zajął się dyrygowaniem. Pracował z najważniejszych zespołami i orkiestrami na świecie: Royal Concertgebouw Orchestra, BBC Symphony, The Philharmonia Orchestra of London, New York Philharmonic, itd. Lutosławski zwiedził 23 kraje, dając mnóstwo koncertów. Najwięcej z nich odbyło się w 1993 roku, kiedy ukończył 80 lat.

Podczas koncertu zabrzmi także Serenada op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza – polskiego kompozytora i dyrygenta. Kompozytor jest autorem m.in. ponad 101 pieśni oraz różnych utworów orkiestrowych, w tym 6 poematów symfonicznych. Przedstawiciel nurtu późnego romantyzmu. Również taternik, fotografik i publicysta.

Ciesząca się wielką popularnością wśród orkiestr smyczkowych Serenada op. 2 swoje prawykonanie miała 15 IV 1897 roku w Berlinie. Wykonała ją wówczas Berliner Philharmonisches Orchester pod dyrekcją H. Urbana (ówczesnego profesora kompozycji młodego, 21-letniego Mieczysława Karłowicza). Utwór składa się z czterech części, których liczba i tytuły (Marsz, Romans, Walc, Finał) wskazują na parantele dzieła Karłowicza ze znanymi wówczas w świecie muzycznym utworami Mozarta, Volkmanna, Czajkowskiego i Dvoráka. Muzyka Serenady jest całkowicie oryginalnym tworem, a w znacznych jej partiach daje się wyczuć specjalny wyraz Karłowiczowskiej liryki.

Bilety na wydarzenie w cenie 5 zł do nabycia:

– w kasie biletowej POS

– na stronie internetowej www.orkiestraplock.pl w zakładce „Kup bilet”

– w serwisie Bilety24.pl

– na stronie www.live.bilety24.pl

Szczegóły dotyczące transmisji online na www.orkiestraplock.pl po wybraniu w kalendarium daty 20.12.2020.

K. Kozłowski, źródło POS