Koncert Płockiej Orkiestry Symfonicznej na powitanie wiosny
Przed nami kolejne wydarzenia zaplanowane przez Płocką Orkiestrę Symfoniczną. Już 24 marca (piątek) płoccy symfonicy ponownie zapraszają do sali koncertowej tym razem będzie to „Koncert na powitanie wiosny”.
Wykonawcami będą: Tomasz Ritter – fortepian, Płocka Orkiestra Symfoniczna im. Witolda Lutosławskiego, Justyna Kwarcińska – dyrygent
Tomasz Ritter – pianista / fortepianista / klawesynista
„Interpid adventurer” – „Nieustraszony poszukiwacz przygód”. Taki przydomek zyskał Tomasz Ritter w magazynie „International Piano” po jego recitalu w Berlinie wiosną 2019 roku. Odkąd w wieku dziesięciu lat zasiadł w Pradze za fortepianem z czasów Mozarta, jego zainteresowania muzyczne – obok fortepianu współczesnego – rozszerzyły się na muzykę dawną oraz dawne instrumentarium: fortepiany historyczne, klawikordy, klawesyny.
We wrześniu 2018 roku został zwycięzcą I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie. „Jego interpretacja jest wyjątkowa, niepowtarzalna” – pisał po konkursie jeden z recenzentów.
Jest też laureatem wielu innych konkursów, m.in. IX Międzynarodowego Konkursu Młodych Pianistów „Artur Rubinstein in memoriam” w Bydgoszczy (2011, I nagroda i Rubinowa Szpila Artura Rubinsteina dla osobowości artystycznej). W roku 2018 był nominowany do „Paszportów Polityki” w kategorii „Muzyka Poważna, a w roku następnym – do nagrody “Koryfeusz Muzyki Polskiej” w kategorii “Odkrycie roku”.
Edukację rozpoczął w rodzinnym Lublinie w Szkole Muzycznej im. K. Lipińskiego u Bożeny Bechty-Krzemińskiej. W 2008 został uczniem Iriny Rumiancewej-Dabrowski w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. K. Szymanowskiego w Warszawie. W tamtym czasie wielkie znaczenie miały dla niego spotkania z Wiktorem Mierżanowem i Tatianą Szebanową. Równolegle zdobywał doświadczenie z zakresu gry na instrumentach dawnych, współpracując z Petrem Šeflem z Pragi oraz na kursach u Johannesa Sonnleitnera, Urszuli Bartkiewicz (klawesyn), Alexeia Lubimova, Malcolma Bilsona, Andreasa Steiera i Tobiasa Kocha (fortepiano) m.in. w ramach Dni Muzyki Dawnej w Esterháza na Węgrzech, w Royaumont we Francji i w polskich Radziejowicach.
Jego zainteresowania zaprowadziły go na studia na Wydziale Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego w Moskiewskim Konserwatorium im. P. Czajkowskiego, które w 2019 roku ukończył z wyróżnieniem. Studiował pod kierunkiem Alexeia Lubimova (fortepian i fortepian historyczny), Marii Uspienskiej i Alekseja Szewczenki (klawesyn). Obecnie odbywa studia podyplomowe w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u Huberta Rutkowskiego (fortepian, fortepian historyczny) oraz Menno van Delfta (klawesyn).
Brał udział w wielu festiwalach muzycznych: Chopin i jego Europa w Warszawie, Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Rubinstein Piano Festival w Łodzi, Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, Dni Muzyki Karola Szymanowskiego w Zakopanem, Chopin w barwach jesieni w Antoninie, Festiwal Braci Wieniawskich w Lublinie, Hudebni Festival Ludwiga van Beethovena w Teplicach (Czechy), Nohant Festival Chopin (Francja), Pianotune Festival w Hasselt i Maasmechelen (Belgia), Dekabrskije wieczera w Moskwie, Chopin-Festival w Hamburgu, Paderewski Festival w Raleigh (USA). W grudniu 2019 wykonał recital upamiętnianiacy F. Chopina i A. Rubinsteina w Carnegie Hall w Nowym Jorku. Grał m.in. z Polską Orkiestrą Radiową, Sinfonia Varsovia, Orkiestrą XVIII wieku, {oh!} Orkiestrą Historyczną, Bach Collegium Japan, Orkietrą PR Amadeus, pod batutą Maasaki Suzuki, Łukasza Borowicza, Agnieszki Duczmal, Jerzego Maksymiuka, Iana Hobsona, Grzegorza Nowaka, Dirka Vermeulena.
W programie koncertu:
Wolfgang Amadeus Mozart – Uwertura do opery „Wesele Figara” KV 492
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy nr 22 Es-dur KV 482
Ludwig van Beethoven – VIII Symfonia F-dur op. 93
Bilety w cenie 40 zł są już dostępne w sprzedaży w kasie biletowej POS oraz w serwisie Bilety24.pl
K. Kozłowski, źródło: POS
« Niepełnosprawność nie jest dla nich przeszkodą. Nagrodźmy ich!
Dla dzieci w potrzebie »